Bude zima bude mráz

Zima už vystrkuje drápky a tak by pro nás p?íprava na ni nem?la znamenat jen teplejší oble?ení.

Jako každý rok tak i letos nás pomalu opoušt?jí teplé dny a tak bychom na tuto skute?nost m?li p?ipravit i svého plechového milá?ka.
V první ?ad? bychom m?li myslet na bezpe?nost svou i ostatních ú?astníku provozu, a proto se zam??íme na pneumatiky.
Zimní pneumatiky (ozna?eny symboly M+S – Mud + Snow – bláto a sníh) jsou vyrobeny z m?k?í sm?si a proto mají na zledovat?lé a kluzké silnici daleko v?tší p?ilnavost oproti pneumatikám letním. Zákonem p?edepsaná hloubka dezénu (vzorku) nesmí klesnout pod hranici 1,6 mm u osobních aut. Obecn? však platí pravidlo ?ty?ech ?ty?ek což znamená:
1)    zimní pneu na všech ?ty?ech kolech
2)    hloubka dezénu minimáln? 4mm
3)    Pneumatiky do stá?í ?ty? let
4)    Používání zimních pneu minimáln? po ?ty?i m?síce v roce
Výb?r pneumatik v dnešní dob? není úpln? jednoduchý. Asi v?tšina  lidí je nepo?izuje podle výsledk? v testech ale spíš podle toho, jak hluboko do kapsy má. Ne vždy je ale nejlevn?jší varianta tou nejlepší. Rozhodn? je ale na sníh a led lepší než pneu letní.
Pro zajímavost uvedu výsledky test? pneumatik Autoklubu ?R z roku 2007

Celkové výsledky test? – po?adí:
1. Continental ContiWinterContact TS 810  100,0 %,
2. Fulda Kristall Montero 2     98,9 %,
3. Barum Polaris 2      97,4 %,
4. Matador MP 58      96,4 %,
5. Hankook Icebar W 440     95,8 %,
6. Rigdon M+S 1761 (protektory)    95,4 %,
7. Pirelli P2500 Euro (tzv. celoro?ní pneu)  88,6 %,
8. Continental ContiPremiumContact 2 (letní pneu) 77,1 %.

Nemusím asi dodávat, že je samoz?ejmostí používání rozm?r? a tlak? p?edepsaných výrobcem automobilu. Širší „guma“ sice vypadá podstatn? lépe ale vzhledem k hmotnosti a nastavení automobilu m?že ve v?tší kaluži ztropit i neplechu 

Další z ?inností které bychom nem?li zanedbat p?i p?íprav? na zimní období je kontrola náplní. Asi nejjednodušší je návšt?va n?jakého servisu kde Vám za n?jakou stovku nebo dv? zkontrolují bod tuhnutí chladicí kapaliny a hustotu elektrolytu v baterii. Nalít nemrznoucí sm?s do ost?ikova?? by m?l zvládnout každý.

I zdánlivá a nenákladná mali?kost, která nezabere více jak n?kolik minut nám ve finále m?že v zim? ušet?it i hodiny. Mezi takové mali?kosti pat?í t?eba pot?ení t?snících gum dve?í n?jakým mazadlem, osobn? doporu?uji silikonový olej, který gumu ošet?í a nešpiní. Ten se nechá použít i k prost?íkání zámk? dve?í a zavazadlového prostoru, do kterých potom nemusíme klí? nah?ívat zapalova?em abychom s ním oto?ili. P?i nate?ení vody do zámku a následném zmrznutí se stává neocenitelným pomocníkem rozmrazova?.Takový lze po?ídit ?ádov? za t?icet korun. V dve?ní p?ihrádce vozu nám ale moc nepom?že, a proto není od v?ci si ho nap?íklad p?ipevnit na klí?e místo p?ív?sku.
P?i odkrývání napadnutého sn?hu z t?la Vašeho milá?ka nesmíme zapomínat na celý povrch. Vrstva sn?hu na st?eše m?že p?i prudším zabržd?ní sjet na ?elní sklo a stane se tak ve chvíli, kdy to nejmí? pot?ebujete.
Když už jsme se dostali úsp?šn? až na sedadlo ?idi?e, m?žeme startovat. P?i teplot? pod bodem mrazu ale musíme ale po?ítat s tím, že než za?ne motor efektivn? mazat m?že dotrvat i n?kolik minut, což m?že znamenat i ujetí n?kolika kilometr?.U dieselových motor? to platí dvojnásob. Jednou z možností je p?i nastartovaném motoru jít t?eba škrabat okna. Vzhledem k dnešnímu zatížení životního prost?edí tuto variantu ale nedoporu?uji a zvolil bych rad?ji klidn?jší jízdu s otá?kami, které nep?esáhnou hranici 2500 otá?ek za minutu.

Všeobecn? platí, že št?stí p?eje p?ipraveným a tak bychom m?li p?izp?sobit i styl jízdy. Nikdy nevíte, co se skrývá pod sn?hovou nadílkou na silnici a tak rad?ji po?ítáme s tím, že je tam hladký led.

Toto bylo pár rad a tip?, jak p?edejít potížím v zimním období. Jako perli?ku bych ješt? uvedl skute?nost, že letošní rok se bude zna?ka zimní výbavy týkat i dalších lokalit než tomu tak bylo v lo?ském roce. Od p?íští zimy by se tato vyhláška mohla vztahovat na všechna vozidla na všech pozemních komunikacích, ?ehož jsem jen zastáncem.

P?eji Vám spoustu š?astných kilometr? a co nejmén? starostí na silnicích i mimo n?.


Have your say