Bude zima bude mráz
Zima už vystrkuje drápky a tak by pro nás příprava na ni neměla znamenat jen teplejší oblečení.
Jako každý rok tak i letos nás pomalu opouštějí teplé dny a tak bychom na tuto skutečnost měli připravit i svého plechového miláčka.
V první řadě bychom měli myslet na bezpečnost svou i ostatních účastníku provozu, a proto se zaměříme na pneumatiky.
Zimní pneumatiky (označeny symboly M+S – Mud + Snow – bláto a sníh) jsou vyrobeny z měkčí směsi a proto mají na zledovatělé a kluzké silnici daleko větší přilnavost oproti pneumatikám letním. Zákonem předepsaná hloubka dezénu (vzorku) nesmí klesnout pod hranici 1,6 mm u osobních aut. Obecně však platí pravidlo čtyřech čtyřek což znamená:
1) zimní pneu na všech čtyřech kolech
2) hloubka dezénu minimálně 4mm
3) Pneumatiky do stáří čtyř let
4) Používání zimních pneu minimálně po čtyři měsíce v roce
Výběr pneumatik v dnešní době není úplně jednoduchý. Asi většina lidí je nepořizuje podle výsledků v testech ale spíš podle toho, jak hluboko do kapsy má. Ne vždy je ale nejlevnější varianta tou nejlepší. Rozhodně je ale na sníh a led lepší než pneu letní.
Pro zajímavost uvedu výsledky testů pneumatik Autoklubu ČR z roku 2007
Celkové výsledky testů – pořadí:
1. Continental ContiWinterContact TS 810 100,0 %,
2. Fulda Kristall Montero 2 98,9 %,
3. Barum Polaris 2 97,4 %,
4. Matador MP 58 96,4 %,
5. Hankook Icebar W 440 95,8 %,
6. Rigdon M+S 1761 (protektory) 95,4 %,
7. Pirelli P2500 Euro (tzv. celoroční pneu) 88,6 %,
8. Continental ContiPremiumContact 2 (letní pneu) 77,1 %.
Nemusím asi dodávat, že je samozřejmostí používání rozměrů a tlaků předepsaných výrobcem automobilu. Širší „guma“ sice vypadá podstatně lépe ale vzhledem k hmotnosti a nastavení automobilu může ve větší kaluži ztropit i neplechu 
Další z činností které bychom neměli zanedbat při přípravě na zimní období je kontrola náplní. Asi nejjednodušší je návštěva nějakého servisu kde Vám za nějakou stovku nebo dvě zkontrolují bod tuhnutí chladicí kapaliny a hustotu elektrolytu v baterii. Nalít nemrznoucí směs do ostřikovačů by měl zvládnout každý.
I zdánlivá a nenákladná maličkost, která nezabere více jak několik minut nám ve finále může v zimě ušetřit i hodiny. Mezi takové maličkosti patří třeba potření těsnících gum dveří nějakým mazadlem, osobně doporučuji silikonový olej, který gumu ošetří a nešpiní. Ten se nechá použít i k prostříkání zámků dveří a zavazadlového prostoru, do kterých potom nemusíme klíč nahřívat zapalovačem abychom s ním otočili. Při natečení vody do zámku a následném zmrznutí se stává neocenitelným pomocníkem rozmrazovač.Takový lze pořídit řádově za třicet korun. V dveřní přihrádce vozu nám ale moc nepomůže, a proto není od věci si ho například připevnit na klíče místo přívěsku.
Při odkrývání napadnutého sněhu z těla Vašeho miláčka nesmíme zapomínat na celý povrch. Vrstva sněhu na střeše může při prudším zabrždění sjet na čelní sklo a stane se tak ve chvíli, kdy to nejmíň potřebujete.
Když už jsme se dostali úspěšně až na sedadlo řidiče, můžeme startovat. Při teplotě pod bodem mrazu ale musíme ale počítat s tím, že než začne motor efektivně mazat může dotrvat i několik minut, což může znamenat i ujetí několika kilometrů.U dieselových motorů to platí dvojnásob. Jednou z možností je při nastartovaném motoru jít třeba škrabat okna. Vzhledem k dnešnímu zatížení životního prostředí tuto variantu ale nedoporučuji a zvolil bych raději klidnější jízdu s otáčkami, které nepřesáhnou hranici 2500 otáček za minutu.
Všeobecně platí, že štěstí přeje připraveným a tak bychom měli přizpůsobit i styl jízdy. Nikdy nevíte, co se skrývá pod sněhovou nadílkou na silnici a tak raději počítáme s tím, že je tam hladký led.
Toto bylo pár rad a tipů, jak předejít potížím v zimním období. Jako perličku bych ještě uvedl skutečnost, že letošní rok se bude značka zimní výbavy týkat i dalších lokalit než tomu tak bylo v loňském roce. Od příští zimy by se tato vyhláška mohla vztahovat na všechna vozidla na všech pozemních komunikacích, čehož jsem jen zastáncem.
Přeji Vám spoustu šťastných kilometrů a co nejméně starostí na silnicích i mimo ně.